Guatemala - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Thijs Groot - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

Guatemala

Door: thijsdegroot

Blijf op de hoogte en volg Thijs

02 Augustus 2010 | Guatemala, Río Dulce

Van de gigantische motten zo groot als vogels, tarantula´s en reuzenvlinders in La Milpa naar de manatees, haaien, kreeften en roggen van Caye Caulker. Van oerwoud naar onderwaterwereld, het kan allemaal in Belize. Ik heb een snorkeltour gedaan waarbij ik met een zeldzame manatee (zeekoe), schildpadden, enorme stingrays (pijlstaartroggen) en nurse sharks (verpleegsterhaaien) heb gezwommen!! Onder ons zagen we in het paarse, groene, gele, bruine koraal talloze visjes en vissen, tot aan de monsterlijke black groupers en, het meest angstaanjagend, twee groene morenen! Echt een fantastische trip langs dit op 1 na grootste koraalrif van de wereld (na Australië.)
De dag erop moesten we helaas dit prachtige eiland weer verlaten om door te reizen naar Guatemala! Niet meer naar de Zoo gegaan, die bleek erg ver uit de stad te liggen. Na een lange busrit, met in Guatemala veel slechtere wegen, meer zichtbare armoede en bouwvalligere huisjes, kwamen we eerst in Flores aan, aan het Meer van Petén. Hier hielden de Maya's het langste stand tegen de Spaanse conquistadores, hier 60 km vandaan ligt Tikal! We wilden niet in het über-toeristische Flores blijven, maar in het aan de andere kant van het meer gelegen El Remate, een klein dorpje waar we uiteindelijk bij een familie gingen logeren. Erg komisch allemaal, met veel taalonduidelijkheden natuurlijk. We zaten zo wel dichter bij Tikal en gingen de volgende dag al om half 6 op pad.
Wat een stad!! WAUW!! Al vanaf ik klein was wilde ik hierheen, en nu liepen we samen door de jungle tussen de Maya-tempels, bijna niet te bevatten. Omdat we eerst bewust de minst toeristische route kozen, zagen we onderweg in het woud een agouti (soort kleine capibara), diverse coati's (soort wasberen), spider monkeys met jonkies en howler monkeys (brulapen) die onwaarschijnlijk hard en beangstigend brulden en gromden! Bij veel tempels waren we helemaal alleen! Over ons heen vlogen toucans en papegaaien. We klommen waar dat mocht bovenop de gigantische tempels (de hoogste was 64 m!) waarbij je over het dak van de jungle kon kijken en de dakkammen van de andere tempels en piramides zag. Waanzinnig! Eigenlijk veel mooier dan Chichen Itza, dit zou het predikaat Wereldwonder naar mijn bescheiden smaak veel meer verdiend hebben (net als Angkor Wat in Cambodja, waar dit me ook weer aan deed denken; zie Azië.) Onvoorstelbaar dat ze dit al bouwden toen wij nog in de Vroege Middeleeuwen zaten! :D
Na de nacht in een schimmelig hostel in Santa Elena te hebben doorgebracht (de Lonely Planet blijkt er erg vaak naast te zitten; prijzen zijn verdubbeld en veel tenten zijn hun lofprijzingen niet waard) zijn we vandaag doorgereisd naar Rio Dulce, in de woeste binnenlanden in Oost-Guatemala. Maar zoals altijd zijn de mensen in de gebieden die het Ministerie van BZ als onveilig beschouwd onverminderd aardig en vermaken we ons prima. We werden in het chaotische marktcentrum opgepikt met een speedboat die ons de rimboe inbracht, waar we nu in een paalwoning boven het water midden in de jungle zitten. Schildpadjes zwemmen onder ons huisje door. Gek genoeg met supersnel internet haha, wat een kleine wereld! Het hoost weer behoorlijk, we raken al gewend aan de felle namiddagbuien. Wat we morgen gaan doen is vooralsnog onbekend, dat is het leuke ervan. Overmorgen volgt de tocht naar Honduras, naar verluidt is die erg avontuurlijk. Ik heb ook per land het gevoel dat het ruiger wordt. Gaaf! Wat een mooi stukje wereld is dit, en wat erg voor die mensen dat ze het zo slecht hebben, door natuurrampen, talloze dictators en recente burgeroorlogen (die laatste twee bijna zonder uitzondering met 'dank' aan de VS). Hopen dat het rustig blijft, voor hen en voor ons;-)

• 03 Augustus 2010 - 08:53

Arjan:

Je hebt toch wel even terug gebruld neem ik aan?

• 03 Augustus 2010 - 16:34

At De Groot:

Schitterend; wat een verhalen en belevenissen! Geniet ervan, maar blijf alert op mogelijke gevaren....
    Groet,
    At

• 04 Augustus 2010 - 16:39

Hedwich Veringa:

Hey Thijs! Tof om je verhalen te lezen! Ik kijk uit naar een uitgebreid verslag met foto's! Tot snel!
    Kus Hedwich

• 05 Augustus 2010 - 18:29

Tjeerd:

Wat een avonturen maken jullie mee; wat een andere wereld; pracht verslag weer. Eén groot avontuur. Moet hier wel om lachen: 'Overmorgen volgt de tocht naar Honduras, naar verluid is die erg avontuurlijk. Ik heb ook per land het gevoel dat het ruiger wordt. Gaaf!' Jouw zucht naar ruiger en meer avontuur is nauwelijks te overtreffen, Thijs. Heerlijk genieten en Be Careful!

• 05 Augustus 2010 - 18:59

Arnoud Heikens:

Klinkt erg goed allemaal! Krijg direct zin er weer van tussen te gaan, al ben
    en ik ook wel blij weer thuis te zijn. Gelukkig duurt Israël ook niet al te lang meer. Neem aan dat ik dan weer twee werkende armen heb tenminste. Veel plezier beiden de rest van de reis. Ik blijf jullie volgen!

• 07 Augustus 2010 - 14:58

Dr Bacardi:

Mooi verhalen T-ice! Zojuist jullie bloemetjes water gegeven, ze hadden dorst. Zelfs de orchideëen heb ik kunnen onderscheiden :-). Wel doet de benedendeursleutel erg moeilijk, zo moielijk dat ik maar bij de buren heb aangebeld om binnen te komen. Benieuwd of Roos daar ook last mee heeft gehad. Anywayzzz heel veel plezier en ik blijf jullie volgen! Gr, DrB