Mexico - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Thijs Groot - WaarBenJij.nu Mexico - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

Mexico

Door: thijsdegroot

Blijf op de hoogte en volg Thijs

25 Juli 2010 | Mexico, Tulum

Hoe twee dagen soms een week lijken: als je in de eerste twee dagen nadat je in Mexico geland bent, gelijk twee van Yucatáns beroemdste tempels bezoekt, in de wilde golven van de lichtblauwe Caraïbische Zee gedoken bent en zowel snikhete zon als tropische stortbuien op je hoofd hebt gehad, ja dan krijg je al snel het gevoel dat je hier al langer bent.
Hoewel de dienstdoende douanier op mijn vraag of je bij binnenkomst of bij vertrek moest lappen met een veelbetekenende blik zei: "Don't worry, you're gonna pay anyway", zijn de Mexicanen vooralsnog een uiterst aardig en vrolijk volkje. En dik! Ze spiegelen zich duidelijk graag aan hun noorderburen;-)
Het weer is het best te omschrijven als één grote vlindertuin, voor wie de dierentuin in Emmen kent, maar dan nog wat graadjes heter (31 overdag, 25 's nachts, luchtvochtigheid over de 90% schat ik).
Tempels dus: Maya-geschiedenis op elke straathoek. Hoewel, je moet er soms een eindje de jungle voor in maar dan heb je ook wat. Vers Wereldwonder Chichen Itza was geen slechte plek om onze trip mee af te trappen: wát een geweldige stad!! Deed me qua overweldigendheid denken aan Angkor Wat in Cambodja (zie Azië ). Ongelofelijk grote en fraai gedecoreerde tempels, paleizen en een heus balspeelveld, waar de verliezende (en soms ook de winnende!) Maya-teams op gruwelijke wijze van het leven beroofd werden. Dit was mooi te zien op de reliëfs op de muren, waar onthoofdingen, spuitend bloed en uitgerukte harten afgebeeld waren. Verderop was een diepe afgrond waar mensen ingegooid werden als offer. Bloederige geschiedenis, heb ik weer wat mooie verhalen voor op school hehe;-)
Ondanks de massa's toeristen was Chichen Itza een enorme aanrader. En hetzelfde geldt voor Tulum, waar we nu zijn. Prachtige tempels hoog op de klippen boven zee, met een strandje eronder waar ik dus nog even de golven ben ingedoken. Zo maf dat de Maya's hier van hetzelfde uitzicht zaten te genieten en de eerste Spaanse conquistadores konden aan zien komen zeilen.
Nu net pizza gehaald downtown (ook leuk: in het donker over de snelweg fietsen, gelukkig hadden we fel oranje hesjes meegekregen haha) en nu met een pils op het terras bij hostel Lobo. Er breekt net weer een stortbui uit, het schijnt in de andere landen waar we heengaan niet veel beter te zijn, regentijd he:(
Morgen trekken we dóór naar Belize! We hebben erg veel lol en genieten van het weg-zijn, de Nieuwe Wereld en het vooruitzicht dat we niet een week, maar nog maar twee dagen erop hebben zitten! :D

• 26 Juli 2010 - 03:26

Arnoud:

Klinkt goed! Zo te horen hebben jullie hetzelfde klimaat als wij, al hebben we hier op Hainan nog geen regen gehad (het Schiermonnikoog van China he, ook nooit regen).
    Wij pakken hier even twee relaxdagen strand en daarna de jungle in.
    Veel plezier verder!

• 26 Juli 2010 - 07:58

Nella:

wat een belevenissen!
    erg leuk om te lezen thijs. veel plezier en we horen graag weer wat, liefs uit Zeijen.

• 26 Juli 2010 - 14:46

Tjeerd:

Geweldig om dit te lezen, Thijs!!! Leuk deze: "Don't worry, you're gonna pay anyway". De vlindertuin in Emmen, mooie herinneringen ;). Heel veel plezier jullie!!!

• 28 Juli 2010 - 18:10

Arjan:

Tof man!
    Toch goed dat je "The Ruins" niet hebt gekeken voor je weg ging:)
    Veel plezier!

Honduras

02 Augustus 2010

Guatemala
Thijs

OVERAL HEEN! :D Deze pagina is gestart in 2010. Alle reizen daarvóór zijn in retrospectief beschreven. Sinds mijn eerste reis naar Afrika (2003) hou ik tijdens lange trips een analoog dagboek bij, waarvan op deze site beknopte digitale samenvattingen staan. Dit alles met als doel een totaaloverzicht van mijn reisverslaving te geven én de lacunes en hiaten in mijn gatenkaasgeheugen (door de vele reizen, indrukken en biertjes) zoveel mogelijk op te vullen. ;-)

Actief sinds 13 Mei 2010