Noord-Afrika I (2010) - Reisverslag uit Djerba, Tunesië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu Noord-Afrika I (2010) - Reisverslag uit Djerba, Tunesië van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

Noord-Afrika I (2010)

Door: thijsdegroot

Blijf op de hoogte en volg Thijs

30 April 2010 | Tunesië, Djerba

TUNESIË

In 2010 ben ik met Birte in de meivakantie voor het eerst in Noord-Afrika geweest. Dat Arabisch-Afrika lijkt net een ander werelddeel dan sub-Sahara-Afrika, heel apart. We zijn een weekje naar Djerba geweest, het eiland in het zuiden van TUNESIË. Mijn plan was ook nog naar Libië door te steken maar daar is het niet meer van gekomen. Ander keer! ;)

Nu vermaakten we ons ook best. Superlekker strandweer, leuk witgeschilderd huisje met lichtblauwe luiken en deuren, palmbomen, bloeiende bougainvilles in allerlei kleuren, overal jonge katjes, lekker onbeperkt eten, goede service en ontzettend vriendelijke mensen.
We zaten niet zo ver van Houmt Souk, het hoofdstadje van het eiland, waar ze een geurige specerijenmarkt hadden en veelkleurig aardewerk aanboden. Ik heb er een spotgoedkoop Barcelona-shirtje van Messi op de kop getikt :).

Vanuit het hotel hebben we een excursie geboekt voor één dag, de woestijn in. Wat een dorre woestenij, echt gaaf. We bezochten dorpjes en marktjes (met kamelenkoppen te koop bij de slager!) langs de route, en kwamen onder andere op de set in Ksar Hedada waar Star Wars (The Phantom Manace) gefilmd is! :D. Blijkt dat de mensen daar rond Tataouine (waar inderdaad die planeet in Star Wars naar vernoemd is) zelf ook in dergelijke huisjes wonen, of ze als pakhuizen gebruiken! Die typische huizen met meerdere verdiepingen en halfronde ingang moeten mens en waren beschermen tegen de verzengende hitte van de Sahara, die hier vlakbij begint. Sommige worden als hostel gebruikt!

Nog verderop werd het land bergachtiger en droger. We stopten even bij een bedouïnentent, waar kamelen en paarden stonden. Geen ritje gemaakt. Bovenop een berg stonden de resten van de oude ksar (zo heet zo'n dorp) Chenini, met deels nog bewoonde ghorfa's, zoals de uit de rotsen gehakte huisjes heten. Mannen op ezels reden stenen en goederen de berg op. De kleine, witte moskee ernaast kon je in de vallei al van verre zien staan. We keken in het dorp even bij een oude vrouw in haar rotswoning, waarin grappig genoeg weinig anders stond dan een fornuis en een enorme koelkast :D.

Enige minpuntje was de verder goedwillende gids die de héle trip oeverloos door bleef lullen in de microfoon over Tunesië, speciaal voor de bejaarden aan boord. Eerst wel interessant, later toch steeds irritanter. Maar goed, anders hadden we nooit geweten welke groentes Tunesië exporteert, wat het BNP is en hoeveel olijven er gemiddeld aan een boom groeien ;).

Terug bij het hotel heerlijk gelezen en gezond bij zwembad en strand, af en toe een gratis drinkje halen, lekkere taartjes en toetjes eten en even goed bijkomen van de werkweek Krakow die ik de week ervoor had gedraaid. Erg relaxed weekje! En goedkoop ook vanaf Duitsland, want daar hebben ze geen meivakantie! :)

Verslag uit: Tunesië, Djerba

Noord-Afrika I (2010)

22 Juli 2009

Oost-Afrika I (2009)

03 Juli 2008

Zuidelijk Afrika II (2008)

25 Mei 2004

West-Afrika I (2004)
Thijs

OVERAL HEEN! :D Deze pagina is gestart in 2010. Alle reizen daarvóór zijn in retrospectief beschreven. Sinds mijn eerste reis naar Afrika (2003) hou ik tijdens lange trips een analoog dagboek bij, waarvan op deze site beknopte digitale samenvattingen staan. Dit alles met als doel een totaaloverzicht van mijn reisverslaving te geven én de lacunes en hiaten in mijn gatenkaasgeheugen (door de vele reizen, indrukken en biertjes) zoveel mogelijk op te vullen. ;-)

Actief sinds 13 Mei 2010