Midden-Europa (1990 -) - Reisverslag uit Krakau, Polen van Thijs Groot - WaarBenJij.nu Midden-Europa (1990 -) - Reisverslag uit Krakau, Polen van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

Midden-Europa (1990 -)

Door: thijsdegroot

Blijf op de hoogte en volg Thijs

01 Maart 1990 | Polen, Krakau

POLEN, TSJECHIË, SLOWAKIJE, HONGARIJE, OOSTENRIJK

(NB: Ik reken Duitsland en Zwitserland niet bij Midden-, maar bij West-Europa, hoewel dat officieel niet klopt. En eigenlijk hoort Slovenië (en misschien Kroatië zelfs) ook bij Midden-Europa, maar die heb ik voor het gemak bij Zuid-Oost-Europa ingedeeld. Zie dus die verslagen aldaar).


Mijn eerste keer naar het oude Oostblok was met mijn ouders begin 1990, vlak na de Val van de Muur. Ik herinner me nog goed dat er een kilometers lange file Trabantjes richting Westen stond. Ook zag je het IJzeren Gordijn nog dwars door de bossen over de heuvels lopen. De armoede en de totaal andere manier van leven maakten diepe indruk op me. Bij verlaten Russische kazernes zochten we hulzen van granaten en kogels, één granaat nam ik mee naar huis. Pas jaren later (toen ik hem ook al eens had laten vallen) wilde ik ervan af en liep ermee naar de politie Groningen met de vraag of de EOD er wat mee kon. De dienstdoende man schrok zich een ongeluk en zei dat mijn tankgranaat nog intact was en een heel huis kon opblazen! Dat had ik dus ook weer overleefd, gheghe ;).

Pas in 1997 ging ik op eigen gelegenheid naar Midden-Europa: de stamreis was in Brno, TSJECHIË, met vooraf een aantal dagen Praag met een deel van de stam. Daar zagen we NOFX op een skatefestival, op een minipodium dat bijna bezweek onder de stagedivers. Onvergetelijk concert! Ook gingen we naar de Fed Cup-finale en hingen we 's nachts vooral in Joe's Bar bij de Karelsbrug. De volgende morgen scheurden we de kater er weer uit op de naast de camping gelegen kartbaan. In Brno is vooral de avond in de kroeg van 'Sjors' legendarisch geworden (als in: die kroeg mochten we de volgende dag niet meer in). Ook de crashes met de mountainbike van Elmo en Wiebo staan nog op mijn netvlies; een wonder dat ze er niks aan overhielden ;).

Het jaar erop reed ik met Arnoud per trein via Leipzig en Dresden weer naar Tsjechië, waar we in geweldig Praag opnieuw een te gekke week hadden. We ontmoetten er Sarah en Julie, die later ook bij ons in Groningen langskwamen (dat deden in die dagen allerlei mensen die we her en der in Europa ontmoetten), en wij gingen nóg later bij hen langs in New York (zie Noord-Amerika). Ook kwamen we op de Karelsbrug ineens Elmer tegen! Die bleek verderop te kamperen, haha. Na Praag reisden we door naar Boedapest, HONGARIJE. Onderweg in Bratislava, net als vroeger in Duitsland toen ik klein was, natuurlijk even uitgestapt om écht in SLOWAKIJE te zijn. Tot onze schrik gingen toen de deuren van de trein dicht, met al onze spullen er nog in! Gelukkig kregen we net toen hij weer ging rijden de deur nog open, haha! :)

In Boedapest nog een toffe week gehad, met Sarah en Julie naar het toen nog kleine Sziget Festival geweest en ergens in een buitenwijk gekampeerd. Mooie stad, maar minder makkelijk uitgaan dan in Praag omdat een duidelijk 'centrum' ontbrak. Wel fantastisch uitzicht vanaf de kant van Pest over de Donau met de Kettingbrug, waaraan als het goed is nog een Vera-sticker van ons hangt.

Het land in Midden-Europa waar ik het vaakst ben geweest is POLEN. Al met mijn ouders kwam ik bij vrienden in Wadowice, vlakbij Kraków. Bij die stad hielden we in 2000 een stamreis, met een indrukwekkend bezoek aan Auschwitz en veel leuke nachten in studentenstad Kraków. In 2010, 2011 en 2012 ben ik er weer geweest, ditmaal met de werkweek van RSG Wolfsbos Hoogeveen. Handig dat ik de weg wist, het waren erg geslaagde weken! Eén van Europa's leukste steden!
Met Arnoud in 2004 ook nog een nachtje in Warschau gebivakkeerd, op weg naar Litouwen voor ons Rondje Oostzee (zie Noord-Europa). Vrij lelijke stad (want platgegooid in de 2e WO), maar het centrum was gerenoveerd en Stalins gehate cultuurplaleis zeer imposant.

Ook met Birte was ik in Midden-Europa. We deden in 2007 een leuk dubbelbezoek aan Wenen (OOSTENRIJK) en Bratislava. Vooral fietsend door Wenen met zijn pracht en praal en keizerlijke historie vond ik erg mooi, Bratislava is toch wat 'dorpser' met weinig grote bezienswaardigheden. Wel die typische Midden-Europese gezelligheid op het plein. Het is altijd vooral het sfeertje in Midden- en Oost-Europa dat me erg aanspreekt. :)



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Krakau

Europa

Overal heen!

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2012

Groningen

30 Juli 2012

Zuid-Oost-Europa III (2012)

29 April 2012

Turkije II (2012)

29 April 2011

Cyprus (2011)

26 April 2008

Oost-Europa I (2008)
Thijs

OVERAL HEEN! :D Deze pagina is gestart in 2010. Alle reizen daarvóór zijn in retrospectief beschreven. Sinds mijn eerste reis naar Afrika (2003) hou ik tijdens lange trips een analoog dagboek bij, waarvan op deze site beknopte digitale samenvattingen staan. Dit alles met als doel een totaaloverzicht van mijn reisverslaving te geven én de lacunes en hiaten in mijn gatenkaasgeheugen (door de vele reizen, indrukken en biertjes) zoveel mogelijk op te vullen. ;-)

Actief sinds 13 Mei 2010
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 28179

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 30 November -0001

Afrika

15 Augustus 2012 - 30 November -0001

Azië

15 Augustus 2012 - 30 November -0001

Europa

30 November 2012 - 30 November -0001

Noord-Amerika

01 Augustus 2012 - 30 November -0001

Midden-Amerika

30 November 2012 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

30 November -0001 - 30 November -0001

Oceanië

30 November -0001 - 30 November -0001

Antarctica

Landen bezocht: