West-Europa (1977 -) - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Thijs Groot - WaarBenJij.nu West-Europa (1977 -) - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Thijs Groot - WaarBenJij.nu

West-Europa (1977 -)

Door: thijsdegroot

Blijf op de hoogte en volg Thijs

03 Januari 1977 | Nederland, Groningen

NEDERLAND, DUITSLAND, DENEMARKEN, BELGIË, LUXEMBURG, FRANKRIJK, ZWITSERLAND, ITALIË, GROOT-BRITTANNIË, VATICAANSTAD, SPANJE, IERLAND, PORTUGAL

Mijn reisverslaving gaat lang terug. Toen ik klein was kende ik de wereldkaart die boven mijn bed hing al uit mijn hoofd en las ik boeken over de Transsiberië Express, de Himalaya en de Amazone. Urenlang bladerde ik door oude atlassen. Ik was altijd benieuwd naar onbekende volkjes en (soms al verdwenen) beschavingen in Latijns-Amerika, Polynesië of donker Afrika. Ik verslond verhalen over ontdekkingsreizigers als Marco Polo, Vasco da Gama, Jules Vernes en Ferdinand Magalhães. De spannende avonturen van illustere duo's als Stanley & Livingstone, Scott & Amundsen en Hillary & Tenzing kon ik wel dromen. Toen ik later bij 'Kopspijkers' van Jack Spijkerman een docent Geschiedenis zag die in alle landen van de wereld was geweest, dacht ik: Dat wil ik ook. Het reizen bedoelde ik, dat ik ook nog docent GS werd, was meer toeval. ;)

De eerste zomervakanties van mijn leven gingen we altijd naar het prachtige Vlieland. Ik schat dat ik een jaar of 8 was toen ik voor het eerst voet op vreemde bodem zette en ik herinner me het gevoel nog precies. Het was bij een tankstation in DUITSLAND, we waren met de familie op weg naar DENEMARKEN. Ik moest en zou even uit de auto stappen, om écht voet in Duitsland te zetten. Dit was nog in de tijd van bewaakte grenzen met imposante douaniers, ook dat maakte veel indruk. En in elk land geld wisselen natuurlijk! Van die eerste keer Duitsland weet ik verder alleen nog het uitzicht over Hamburg vanaf een hoge brug over de Elbe. Denemarken blijft voor mij altijd het lieflijke landje met glooiende korenvelden, landelijke lekkernijen te koop langs de weg (waar je alles zelf mocht pakken en geld in een bakje achterliet), het rimpelloze Kattegat aan de oostkust, de hoge duinen en uitgestrekte strand bij Henne Strand aan de westkust, de Chinese megatankers in de haven van Esbjerg (waar we in de stuurhut mochten en Chinezen zich met de fiets over het dek zagen verplaatsen!), lekkere ijsjes, elke dag (?) verse vis uit zee en natuurlijk Legoland. Wat een mooie zomers waren dat!

Na drie keer Denemarken volgden vele kampeervakanties in FRANKRIJK, ZWITSERLAND en ITALIË. Dat we daarbij ook door BELGIË en LUXEMBURG reden vond ik natuurlijk niet erg ;-). De Ardennen, de Vogezen (waar ik in 1993 met A5 een bikkelwerkweek in noodweer had), de Alpen: ik ben altijd gek geweest op bergen. Bergbeklimmen in de woeste natuur zonder al teveel mensen doet me erg goed. Nog altijd kom ik liever beesten tegen dan mensen. Hoewel de Tour de France kijken op Alpe d'Huez dan wel weer leuk was! En na drie weken klimmen altijd nog een week relaxen aan het Meer van Annecy, heerlijk!

Vanaf 1995 studeerde ik in Groningen en ging niet alleen daar een wereld voor me open. Het reizen nam een enorme vlucht. In 1996 stak ik de Noordzee over naar GROOT-BRITTANNIË, om een dagje Londen 'te doen'. In 2000 kwam ik met Calvani, Anziano en Diederinho weer in GB (Schotland) toen we naar een optreden van Darko in Hull gingen en een paar dagen op visite bij Maaiky en Cora in Glasgow waren. Ook Edinburgh was erg mooi. Errrg veel lol gehad dat weekje! :D

Elk jaar was er bovendien een stamreis met de Thriantastam, meestal naar de buurlanden. Mijn eerste was in 1996: naar Rippig, Luxemburg, misschien wel de beste stamreis ooit. Ben er met Arnoud in 2 dagen heengelift, met een grappige nacht in een sloot langs de snelweg bij Maastricht ertussen :).

In het voorjaar van 1998 ben ik met Calvani naar Guido in Bologna geweest, vervolgens via Florence (waar we live en gratis mijn held Gabriel Batistuta met Fiorentina van Inter zagen winnen) en toen door naar Mark in Rome, met natuurlijk een bezoekje aan VATICAANSTAD en een wedstrijd van AS Roma. De afscheidsnacht zal ik nooit vergeten: met Marks straalbezopen Russische kamergenoot op de gekste dingen getoast en uiteindelijk gezamenlijk het Russisch volkslied staan zingen op het balkon. Ook de brakke terugweg (28 uur in de bus) zal me nog lang heugen, dat doe ik dus nooit weer!

Liever ga ik treinen of liften. In 1999 ben ik met Arnoud naar Parijs gelift, daar op Bois de Boulogne gekampeerd en de geweldige stad geëxploreerd. Naar Michael Boogerd staan roepen toen de Tour op de Champs Elysées finishte en het idioot grote graf voor de kleine Napoleon gezien. Jammer genoeg was een pils 14 gulden op het terras. Toen doorgelift (oa met een krankzinnige Chinees) naar Saarbrücken in Duitsland, waar we een wederom gedenkwaardige stamreis hadden. De stamreizen uit die jaren (eind 90's) waren echt ongelofelijk gezellig, grappig en relaxed. De harde kern van die reizen zit nu nog steeds in de OLT (waarmee we ook soms reizen: Norderney in Duitsland is al bezocht bijvoorbeeld). Op Bois de Boulogne zou ik trouwens nog terugkomen: twee keer (2006/07) met een werkweek van Stad&Esch, wat hele leuke tripjes waren. Met die school gingen we in 2006 ook nog naar Zwitserland om te bergwandelen en hield ik met derde klassen een survival in de Ardennen (2007): ook allebei super! Voor die leerlingen, maar ook vaak voor docenten de hoogtepunten van het jaar. :D

Liften deed ik steeds verder: in 2001 liftten Arnoud en ik in twee dagen helemaal van Groningen naar Barcelona! Onderweg even in Leuven bij de stam langs en met een tentje ergens bij Dijon achter een tankstation geslapen. Je maakt allerlei maffe dingen mee met liften. Barcelona is de enige stad die ik tot dusverre zag in SPANJE, maar wát een aanrader! Sagrada Familia, Camp Nou, Park Güell, strand, echt perfect! Terug gingen we trouwens vliegen haha.
Het jaar erop (2002) ging ik met m'n laatste stamreis mee, naar Thrianta-favoriet Wiltz in Luxemburg. Ook dat leverde weer de nodige gekkigheid op.
Voortaan echter wilde ik zelf (met Arnoud) vérder reizen. Midden- en Oost-Europa, mijn vakgebied en altijd al de streek waarin ik bovenmatig geïnteresseerd ben, lonkte steeds meer (lees voor dat deel verder bij Midden-Europa).

Niet alleen met de stam maakten we leuke uitstapjes, later ook met het Vera Downstage Team, bestaande uit Dr. Bacardi, Ziggy, Calvani, Anziano, Joey en ondergetekende T-Ice. Met name Duitsland was onze eeuwige favoriet, omdat je dan zo lekker Duits kunt ouwehoeren en het bier er altijd prima smaakt (behalve Astra dan; "etwas dagegen?!")) In de loop der jaren brachten we hilarische weekenden door in Berlijn, Bremen, Hamburg, Keulen en Brussel waar we steevast de coolste clubs en de grootste bowlingbanen bezochten.

Korte stedentrips kunnen ook mooi in mei- of herfstvakantie. Recent ben ik in 2008 een herfstvakantie in Dublin, IERLAND en in 2009 een meivakantie in Lissabon en Porto (PORTUGAL dus) geweest. Dublin was behoorlijk vervallen, maar kent een rijke geschiedenis. Vooral het bezoek aan de IRA-gevangenis was indrukwekkend. Als echte toeristen natuurlijk ook een Guinness in de glazen toren op de brouwerij gedronken.
Portugal was prachtig, met onwaarschijnlijke 'snoeppaleizen' in de heuvels bij Sintra en oude grandeur in Lissabon en Porto. Terecht zijn ze erg trots op hun maritieme geschiedenis. Beide landen behoren duidelijk tot de armere van West-Europa, maar zijn een bezoekje zeker waard, juist omdat ze minder toeristen trekken!

Andere stedentripjes die ik gemaakt heb gingen naar Gent & Brugge (met Oud & Nieuw 2010) en naar Maastricht & Aken (2009). Stuk voor stuk prachtige, overzichtelijke steden met een rijk verleden, een Bourgondische sfeer en veel moois te zien.

Op wat ministaatjes na heb ik dus alle landen van West-Europa bezocht :D.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Groningen

Europa

Overal heen!

Recente Reisverslagen:

16 Augustus 2012

Groningen

30 Juli 2012

Zuid-Oost-Europa III (2012)

29 April 2012

Turkije II (2012)

29 April 2011

Cyprus (2011)

26 April 2008

Oost-Europa I (2008)
Thijs

OVERAL HEEN! :D Deze pagina is gestart in 2010. Alle reizen daarvóór zijn in retrospectief beschreven. Sinds mijn eerste reis naar Afrika (2003) hou ik tijdens lange trips een analoog dagboek bij, waarvan op deze site beknopte digitale samenvattingen staan. Dit alles met als doel een totaaloverzicht van mijn reisverslaving te geven én de lacunes en hiaten in mijn gatenkaasgeheugen (door de vele reizen, indrukken en biertjes) zoveel mogelijk op te vullen. ;-)

Actief sinds 13 Mei 2010
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 28198

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 30 November -0001

Afrika

15 Augustus 2012 - 30 November -0001

Azië

15 Augustus 2012 - 30 November -0001

Europa

30 November 2012 - 30 November -0001

Noord-Amerika

01 Augustus 2012 - 30 November -0001

Midden-Amerika

30 November 2012 - 30 November -0001

Zuid-Amerika

30 November -0001 - 30 November -0001

Oceanië

30 November -0001 - 30 November -0001

Antarctica

Landen bezocht: